Přeskočit na hlavní obsah

inspirace ~ látkovky a my

Dnes bych ráda navázala na můj lednový příspěvek o látkových plenkách. Minule jsem se věnovala hlavně obecné rovině - výhodám a i nějakým těm mínusům látkovek. Dnes bych Vám ráda představila naši látkovou výbavu a na našem příkladě ukázala, jak to všechno může v praxi fungovat. 

Nejprve je dobré si uvědomit, že na látkování potřebujete typicky 3 věci: 

  • Za prvé plenku samotnou, tedy něco savého, jsou různé druhy od čtvercové klasiky až po moderní kalhotkové střihy.
  • Za druhé něco nepropustného přes plenku, aby nebylo mokré oblečení. Tomu se říká svrchní kalhotky a jsou z různých materiálů.
  • Za třetí nějakou kontaktní vrstvu, která přijde mezi zadeček miminka a plenku. Tomu se říká separační plenky a mají dvě hlavní funkce: udržet dítě v suchu a odseparovat tuhý produkt. Separačky zvyšují pohodlí a nejsou povinné, spousta rodičů preferuje, pokud má dítě prdelku v kontaktu přímo s látkou (přírodním materiálem), tedy prdýlku v bavlnce.

Co všechno teda máme my a jak to používáme?

1. Klasické české čtvercové plenky

Někdy se o nich můžete dočíst jako o čtvercovkách nebo se můžete setkat se zkratkou čč (český čtverec). To jsou přesně ty staré klasiky, ve kterých jsme všichni vyrostli a které leckoho - podle mě zbytečně - děsí.



Mívám je předem připravené poskládané do těchto nudlí. Říká se tomu sklad "na rovno". Čtverec se složí podélné na čtvrtinu a pak na polovinu. Já pak konec zahnu ještě znovu nahoru a tím získám sklad tzv. "na kluka" - více vrstev pod pérko. Pro holčičku je možné poskládat zase plenku tak, aby nejvíce vrstev měla uprostřed, kde je plenka nejvíce namáhaná.


Plenky si takhle naskládám rovnou, když je sbírám ze sušáku, aby bylo vše připravené na přebalování. Existují i různé další typy skladů čtvercových plenek. Prvních pár měsíců jsme na Toníka používali tzv. novorozenecký sklad, který lépe těsní kolem nožiček, což se hodí, když ještě mimčo často a tekutě kaká. :) Jak novosklad vypadá, koukněte třeba na fotky v googlu. Teď už jen vezmu čtverec poskládaný narovno, šoupnu do svrchních, navrch dám separačku a takto to zapnu na Toníka.


Čtvercových plen mám ve výbavě cca 40 kusů. Mám velké štěstí, že jsme je dostali zdarma od tchyně, jsou to velmi kvalitní staré komunistické plenky ještě po Nekorektním. Takové plenky jsou pravý poklad! Kvalitně vyrobené, husté a léta používání značně zvýšila jejich savost. Pakliže nějaké takové plenky máte někde na půdě apod., máte vyhráno, hned je berte.

Když jsem poprvé na látkovky narazila, uchvátily mě hlavně krásné barevné moderní kalhotovky, s praxí se ale ukázalo, že nejčastěji nakonec preferuji právě klasické čtverce. Je to už od miminka stále naše nejčastější přebalovací varianta. Jedna plenka takto poskládaná skoro ročnímu Toníkovi vystačí na takové to standardní domácí přebalení na cca 1-2 hodinky.

Shrnuji hlavní charakteristiku čtvercovek:
  • Levné - je to nejlevnější varianta, celou výbavu pořídíte klidně za 2000 nebo i zadarmo jako my, když máte v rodině nějakého "schraňovače".
  • Rychle schnou - je to bavlna v relativně tenké vrstvě, proto výborně schnou. V létě na sluníčku jsou suché ještě než dověším celý sušák a i v deštivé zimě jsou do večera suché, takže super.
  • Dají se vyvařovat a žehlit, když by po tom někdo toužil. Není to ale vůbec nutné. Já nedělám ani jedno.
  • Nejsou až tak savé - na delší časové úseky je nutné použít dvě, doplnit plenku bambusovou vkládačkou nebo prostě použít něco jiného. Na noc by Toníkovi určitě nevystačily.
  • Štíhlé balení - dítě v nich nemá až tak naducaný zadeček.
  • Cena nových cca 40 - 50 Kč za kus u bavlny, ale i třeba kolem 100 Kč za kus či více u savějšího bambusu.

2. Vícevrstvé plenky

Vícevrstvé plenky (zkratka vv) jsou modernější verzí čtvercovek, jedná se o obdélník menšího rozměru, který je ale ušit z více vrstev některého savějšího materiálu (např. bambus). Podobně jako čtverce se dají na miminko různě skládat. (Kuk na google.) Nebo se dají vkládat do dalších plenek pro zvýšení savosti. Vyrábějí se ve více velikostech.




My máme ve výbavě jen jednu, původně jsem kupovala na vyzkoušení, ale nijak extra nás to nechytlo. Používám ji většinou na ven, protože je savá a vydrží.

Shrnuji hlavní charakteristiku vv plen:
  • Relativně rychle schnou - nemají žádné gumičky, takže relativně dobře schnou.
  • Savější něž čtverce - vhodné pro přebalení na delší časový interval, ale na noc je to pro většinu dětí pořád málo.
  • Štíhlé balení - dítě v nich nemá až tak naducaný zadeček.
  • Cena nových od asi 70 Kč za kus u menších a menšího počtu vrstev, u větších a savějších většinou do 200 Kč za kus.

3. Kalhotkové plenky

Krásné a moderní plenky, které jsou střižené jako kalhotky. Jsou velmi savé. Prodávají se v různých velikostech - nejčastěji jako novorozenecké a jako tzv. jednovelikostní, které se dají patentkami velikostně upravovat na celé plenkové období. Bývají jednobarevené nebo s krásnými vzory. Spousta výrobců experimentuje s různými materiály a savostí, s různými přídavnými vkladačkami či choboty. Plenky se na dítko zapínají třemi způsoby - na suché zipy, na patentky či na tzv. snappi sponku. Každý typ zapínání má svoje výhody a zastánce. My jsme si celkem oblíbili zapínání na snapku, protože je bezúdržbové (narozdíl od sucháčů) a jde velmi individuálně nastavit (oproti patentkám).


Tady je typická kalhotková plenka na suchý zip. Já osobně jsem si plenky rozdělila na menší a větší "savce" a podle toho je používám buď na noc nebo na ven. Tuhle třeba s krátkou vkladačkou používáme na ven, vydrží ty 3 hodinky a krizově zvládne i více. Další plenky, co máme na ven jsou tyto:









Ty poslední dvě jsou právě plenky na snapku s tzv. chobotem, tedy vlastně vkladačkou, která je všitá přímo na plence a můžete se ji tedy poskládat tak, abyste nejvíc vrstev měli tam, kde jsou potřeba. Já všechno skládám dopředu pod pérko a díky tomu má Toník v plenkách i hodně štíhlý zadeček.

Následující kalhotkové plenky jsou savější typy, takže ty používáme na noc. I když se nejedná přímo o noční plenky, s dlouhou a krátkou vkladačkou Toníkovi vystačily na celou noc i v tom nejučůranějším období. Teď, když se Toník v noci už nekojí, tak nám dokonce stačí jen vkladačka dlouhá.






Tady jde i vidět, jak vkladačky na noc skládám - opět pěkně všechno dopředu. Kromě toho, že je Toník kluk, navíc spí výhradně na břiše, takže to je prostě nejnamáhanější místo.

Poslední dvě plenky jsou vyloženě noční, tedy speciálně savé. Jedna je opět s chobotem a druhá je tzv. motýlek. Což je vlastně vícevrstvá plenka s gumičkami, takový hybrid mezi vv a kalhotovkou, ale je to asi naše nejoblíbenější plenka! 






My máme některé plenky kupované nové a některé bazarové, řekla bych, že za tyto plenky jsem dala v součtu nějakých 2,5 tisíce. Navíc jsem měla plenek víc (hlavně novorozenecké velikosti) a ty už jsem mezitím prodala zase dál.

Shrnuji hlavní charakteristiku kalhotkových plen:
  • Nejsavější varianta - hodí se i pro velké děti a na noc, hlavně některé značky a speciální noční plenky.
  • Dělají objemnější balík.
  • Jsou nejkrásnější a nejjednodušší na používání, nemusí se nijak skládat. Nesmí se žehlit.
  • Relativně pomalu schnou - záleží přitom na spoustě faktorů, platí, čím savější plenka, tím déle schne.
  • Cena nových je zde nejvyšší od cca 250 Kč za kus u plenek bez vkladaček až po 500 Kč za kus u nočních s několika vkladačkami.

4. Vkládací plenky

Co je určitě fajn, je pořídit do zásoby několik kusů vkladacích plen. Jsou to takovéto plenky z několika savých vrstev (nejčastěji bambusových):


Na fotce nejsou všechny, co máme, vyfotila jsem jen různé druhy. Celkem jich máme asi 9. Vkladačky se hodí na to, že se dají k čemukoliv přibalit a tím zvýšíte savost. Já je nejčastěji používám ke čtvercům když chci přebalit na dýl, např. na Toníkův odpolední spánek. Nové stojí zhruba okolo stovky za kus podle typu.

5. Separační plenky

Když byl Toník ještě malé miminko, používali jsme separační plenky z celulózy. Prodávají se v roli a vždycky se z ní utrhne jeden obdélník a dá se mezi plenku a dítě (princip asi jako u kuchyňských utěrek). Celulózové se dají vyhodit či spláchnout do záchoda, když jsou pokakané. Odfiltrují většinu pevného obsahu a s pokaděnou plínou pak není tolik práce. Počůrané se dají několikrát prát a znovu používat.

Teď, když už Toník kadí tuhé bobky, tak jsem přešli na flísové, které se nevyhazují, ale perou a používají stále dokola. Jejich hlavní výhodou je to, že udržují mimčo v suchu. Máme asi 10 kusů koupených (asi 30 Kč za kus) a asi dalších 20 vyrobených z flísové deky z Ikea.


6. Svrchní kalhotky

To je vrchní vrstva, která má za úkol nepropustit vlhkost na oblečení dítěte. Vyrábějí se s různými typy zapínání, opět i v různých velikostech (podobně jako kalhotkové plenky). Hlavně se od sebe odlišují podle materiálu. Klasické jsou z PULu (polyesteru laminovaného tenkou vrstvou polyuretanu), který nepropustí vlhkost, ale vzduch a ano, takže jsou prodyšné. Mám jich šest, klidně bych nějaké mohla poslat dál, ale jelikož čekáme druhé mimčo, radši si je nechávám do zásoby. :)




Kromě PULu se dělají ještě z flísu (ty bohužel nemáme) nebo z vlny tzv. vlňáčky. Ty jsou super na noc, protože jsou nejprodyšnější. Jen je o ně potřeba dobře pečovat a jednou za čas jim dopřát lanolinovou kúru, aby nepropouštěly vlhkost. My si je na noc nemůžeme vynachválit.


7. Plenky "vše v jednom"

Tyhle plenky mají tu výhodu, že v sobě spojují všechno do jedné plenky (savou vrstvu, dotykovou vrstvu, nepropustnou vrstvu), jsou tedy velmi jednoduché a nejvíce se podobají plenkám jednorázovým. Setkáte se u nich se zktrakou AIO nebo SIO. 

Tyto plenky jsou super hlavně na rychlé přebalení venku v terénu, u doktora a podobně. Na druhou stranu jsou méně savé a zároveň dlouze schnoucí. Stojí tak od 450 Kč. Jsou i různé nacvakávací verze (zkratka SIO). My jsme pár ve výbavě měli a nakonec jsme si nechali jen jednu, kterou vozím s sebou v kočárku na případné přebalení venku. Jinak jsme se s tímto systémem moc nesblížili...





Tak přemýšlím, snad je to vše. Z naší výbavy tedy určitě ano. K tomu všemu máme ještě látkovou přebalovací podložku s PULem, pytel na špinavé plenky, kyblík na špinavé plenky na doma a dvě snappi sponky. Myslím, že je to opravdu vše. Článek je už tak mnohem delší, než jsem předpokládala. Tak pokud jste dočetli až sem, tak respekt. :)

Kdyby Vás ohledně plenek cokoliv zajímalo, ráda odpovím, poradím. Pište mi do komentářů nebo klidně na Facebooku. Látce zdar, je to prostě super.

Komentáře

  1. Roste ve me podezreni, ze jsi to sepsala po te, co jsi mi musela na hlidani plenku predskladat...na dalsi hlidani jen reknes Majo studuj :)
    Ale zerty stranou-bozi clanek-za ten bys mela dostat zaplaceno:)

    OdpovědětVymazat
  2. Krásně napsáno, i když jsem si kupovala výbavičku podle rad kamarádky a nyní dokupuji už podle sebe, také jsem se v tom pěkně plácala :) Až když jsem začala pořádně látkovat tak se v tom začínám orientovat a láká mě zkoušet :)Tento článek mě to utvrdil a trochu mi to uspořádal :) Jen tak dál s osvětou, máte velkou 1 s hvězdou

    OdpovědětVymazat
  3. Moc dekuji za skvely clanek. Konecne se v tom "latkovani" zacinam vice orientovat a mam predstavu, co koupit☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za napsání, přesně proto jsem to všechno sepsala. Mám radost za každou trochu víc zorientovanou budoucí látkařku!

      Vymazat
  4. Ahoj! Já taky děkuju za supr článek. Je to složitý se v tom vyznat, když na začátku nemáte ani ponětí. Moc mi to pomohlo a určitě budu znovu pročítat až začnu plínky nakupovat.
    Zuzka V.

    OdpovědětVymazat
  5. U nás byl vývoj postupný :) kupuji na bazárku a zkouším, jak nám to vyhovuje. PUR byly fajn hlavně, když se točil na bříško. Co malý začal lozit, jsem nakonec nejspokojenější s fleece Anavy na suchý zip. Nesmí být hodně počuraný a nosit se, jinak prakticky neprosáknou a díky suchému zipu plenku rychle vyměním a jede se dál. Separačky už nepoužívám, spíše koukám, jestli není mokrý. Plenky na večer hrubě přemáchnu, aby nesmrděly, hodím uschnout a jak jich máme více, tak peru. Pěkně sepsaný článek, jen možná zvolit dohledatelnější nadpis. Ivana J.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky

mateřství ~ 8 každodenních hříchů matky se dvěma dětmi brzy po sobě

Na blogu (i v životě) se snažím být hodně pozitivní. Opravdu se maximálně snažím užít si všechny momenty, i ty zdánlivě ne úplně příjemné. Snažím se dokázat se včas zastavit, když se na mě všechno valí. Snažím se s dětmi víc smát, než je okřikovat, a bez dětí se snažím víc povznést a uvolnit, než něco pořád dokola zpytovat nebo se stresovat. A jde mi to? Samozřejmě, že NE. Alespoň ne tolik, jak bych chtěla. Snad jste si nemysleli, že je u nás všechno jen růžové. A snad jste si (probůh!) nemysleli, že si na to na blogu budu hrát. I u nás se křičí a brečí a závidí a lituje. Takže pro dnešek se s vámi podělím o trochu té temné strany síly, protože i to je každodenní součást života se dvěma malými dětmi brzy po sobě. 1. Křičím Křičím, okřikuji, občas ze mě vylítne něco, co ani nevím, odkud se bere. I ode mě lze slyšet věty jako: "To si snad už ze mě děláš srandu!" "Ty jsi mě neslyšel?!" "Kolikrát jsem ti to už říkala?!" "Zlobíš mě!" "Jestl

testujeme ~ barefoot boty z Aliexpressu

Na Vaši žádost přidávám krátký příspěvek s odkazy na Toníkovy nové botky. Ještě je teda nemáme vyzkoušené v praxi, od doručení ještě nebylo mokro ani sníh. :D Nicméně ráda shrnu první dojmy, přidám odkazy a třeba někoho inspirujeme k objednávce. Oboje boty jsou barefoot nebo přesněji barefoot kompromis, jelikož se jedná o gumáčky a sněhule, asi by to ani jinak nešlo. Na oboje boty jsem našla doporučení a recenze ve facebookové skupině Barefoot obuv z Aliexpressu , tak pokud také sháníte cenově dostupné barefoot a kompromisní botky a chcete vyzkoušet Čínu, v téhle skupině najdete celkem dost tipů a informací.  Gumáčky Gumáčky jsem objednávala z této stránky . Máme velikost 3 a stály nás 12.81 dolarů (cca 317 Kč).  Gumáčky jsou pěkně široké i relativně měkké. Podle tvaru špičky vidíte, že místa na prsty je tam dost, nožka není utlačovaná. Podrážka je rovna a tenká, i když to vypadá, že pata je tam výš než špička, není tomu tak. Ta modrá guma je tam jakoby zvednut

knihovnička ~ Moje jméno Antonín + SOUTĚŽ

Za měsíc jsou tady Vánoce a vy možná - stejně jako já - ještě hledáte inspiraci na dárky pro dětičky. Možná si vzpomenete, že minulý rok jsem se tady celkem rozepsala o personalizovaných knížkách šitých přímo na míru konkrétnímu dítku. Tyto krásné knihy vyrábí a prodává společnost  Originální knihy . Vše, co by vás o knížkách a procesu jejich vzniku mohlo zajímat, najdete v tom loňském článku TADY . No co Vám budu povídat, Toník byl z knížky unešen a frčí u nás dodnes. Letos na Vánoce jsem pro něj nechala vyrobit další podobnou knížku. Protože ho pomalu začala zajímat písmenka, volba padla na knihu Moje jméno . !A pozor, na konci dnešního příspěvku najdete zajímavou soutěž, která vás určitě nenechá chladnými! Kniha má moc hezký příběh, kdy zvířátka postupně skládají z písmenek jméno a příjmení pro nově narozené miminko. Malý čtenář tak vidí své jméno, jak se píše písmenko po písmenku. Krásné dětské ilustrace seznámí dítko s domácími i cizokrajnými zvířátky. Ta navíc př