Přeskočit na hlavní obsah

vaření ~ finger food a recept na zeleninové placky

Spolu s tím, jak Toník roste a prudce se zvyšují jeho dovednosti, snažím se s ním zdolávat i nové milníky v jídle. Jídlo do ruky (v angličtiě nazýváno trefně "finger food") je super. Když budete o finger food něco vyhledávat, vězte, že hlavně v angličtině existuje hromada parádní inspirace. Jako příklad přidávám pár tipů z mého oblíbeného Pinterestu.


We're sharing our go-to finger foods lineup for babies today along with some of our favorite smoothie pop recipes especially for the little ones.:

Ultimate List of Baby and Toddler Finger Foods Baby Lead Weaning and Finger Foods for Babies and Toddlers. Check out our mega list of easy and healthy finger foods for you little one!:

Finger food ideas for 9 month old:

A je tam toho samozřejmě mnohem, mnohem víc. Kuk.

Obecně si myslím, že je to vážně perfektní období. Dítě postupně opouští to, že je jen pasivně krmeno, a začíná se živit samo. Teda... vyžaduje to samozřejmě nějakou přípravu. S čím je potřeba počítat:

1) Nepořádek

No, kdyby jen nepořádek, někdy je to doslova masakr. Toník má, jako snad všechny děti, ze samostatného jídla obrovskou radost a všechno chce zkoumat. Takže jídlo mačká, patlá, háže na zem, ochutnává, pak zase vyndává z pusy, nabízí mi ho, atd. Připravte se na to psychicky - určitě není moc vhodné za takovéto chování dítě nějak extra kárat. Zkuste ho spíš jen lehce usměrňovat a myslete na to, že to je pro něj úplně nový svět a že chce zkrátka vše objevit a zkusit. A počítejte s nutností úklidu - židle, stolu, země, širšího okolí a taky celého dítka. :)

2) Dítě toho pravděpodobně nesní tolik, jako ze lžičky

Mám ozkoušeno, že když se Toník krmí sám, sní toho zhruba větší polovinu (na váhu) oproti situaci, kdy ho klasicky krmíme lžičkou. Je to jasné, jídlo je třeba kousat, žužlat, trochu s ním bojovat, a to jednoho vyčerpá. A taky zasytí úplně jinak.

3) Možná to nebude jíst vůbec

I s tím počítejte. Když nebude nálada, dítko si nedá vůbec nebo bude chtít spíše krmení. Na tom není nic zvláštního. Někdy prostě skončíme u toho, že ty kousky banánu Toníkovi strkám jeden po druhém do pusy já. (Aspoň si procvičuje žvýkání, si říkám...) Píšu to tady hlavně proto, abyste nebyli zklamaní, když budete něco extra spešl vyvařovat a dítko si to pak nedá nebo to jen rozplatlá okolo. Radši s touto možností prostě počítejte předem.

Dnes se podělím o super zeleninové placičky, co měl Toník ve čtvrtek. Bezva je na nich to, že jsou rychlé a chutnají nejen dětem, takže se s nimi nemusíte dělat speciálně jen pro dítě. Pochutná si celá rodina.


U nás to bylo tak, že nám z předešlého dne přebývala nějaká už uvařená zelenina - konkrétně dvě a půl bulvy červené řepy a asi dvě petržele. Jinak teda se dá k receptu použít samozřejmě zelenina čerstvá a libovolné druhy a jejich kombinace - květák, brokolice, cuketa, mrkev, petržel, řepa, kapusta, apod.

Uvařenou zeleninu jsem nastrouhala na hrubo, přidala jsem k ní jednu malou nasekanou cibulku, dvě vajíčka, majoránku a trochu strouhanky (asi 2 lžíce). Špatné taky není strouhanku nahradit třeba ovesnými vločkami, lepší budou drcené.



Pak jsem odebrala porci pro miminkovy placičky - v našem případě asi 100 g. Jako přílohu k plackám měl vařené brambory (50g). I když běžně obědvá jídlo o cca 180 g, počítala jsem už dopředu s tím, že takto toho s ní méně, než když ho krmím.


Do zbytku hmoty na placky, který už byl určený jen pro mě a Nekorektního, jsem pak ještě přidala sůl, pepř a vymačkaný česnek.


Pak jsem tvarovala placičky, byl z toho asi plech a půl. Pro miminko jich bylo 5 a zbytek pro nás.



Miminčí "řadu" placiček jsem si pro jistotu označila párátkem, aby to nějak nepopletla.


Placičky se pak pekly v troubě na pečícím papíře (bez tuku) asi 15 - 20 minut.


Placky nám všem třem moc chutnaly. Toník snědl dvě sám a zbylými třemi se nechal nakrmit. K tomu vařené brambory a s obědem jsme byli spokojení všichni.




A co vy? Jaký máte se svými dětmi oblíbený či ozkoušený finger food? Napište mi komentář nebo třeba na Facebooku. Moc ráda se nechám inspirovat.

Komentáře

  1. Placičky vypadají skvěle, se mi sbíhají sliny, nechám se inspirovat ;-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky

mateřství ~ 8 každodenních hříchů matky se dvěma dětmi brzy po sobě

Na blogu (i v životě) se snažím být hodně pozitivní. Opravdu se maximálně snažím užít si všechny momenty, i ty zdánlivě ne úplně příjemné. Snažím se dokázat se včas zastavit, když se na mě všechno valí. Snažím se s dětmi víc smát, než je okřikovat, a bez dětí se snažím víc povznést a uvolnit, než něco pořád dokola zpytovat nebo se stresovat. A jde mi to? Samozřejmě, že NE. Alespoň ne tolik, jak bych chtěla. Snad jste si nemysleli, že je u nás všechno jen růžové. A snad jste si (probůh!) nemysleli, že si na to na blogu budu hrát. I u nás se křičí a brečí a závidí a lituje. Takže pro dnešek se s vámi podělím o trochu té temné strany síly, protože i to je každodenní součást života se dvěma malými dětmi brzy po sobě. 1. Křičím Křičím, okřikuji, občas ze mě vylítne něco, co ani nevím, odkud se bere. I ode mě lze slyšet věty jako: "To si snad už ze mě děláš srandu!" "Ty jsi mě neslyšel?!" "Kolikrát jsem ti to už říkala?!" "Zlobíš mě!" "Jestl

testujeme ~ barefoot boty z Aliexpressu

Na Vaši žádost přidávám krátký příspěvek s odkazy na Toníkovy nové botky. Ještě je teda nemáme vyzkoušené v praxi, od doručení ještě nebylo mokro ani sníh. :D Nicméně ráda shrnu první dojmy, přidám odkazy a třeba někoho inspirujeme k objednávce. Oboje boty jsou barefoot nebo přesněji barefoot kompromis, jelikož se jedná o gumáčky a sněhule, asi by to ani jinak nešlo. Na oboje boty jsem našla doporučení a recenze ve facebookové skupině Barefoot obuv z Aliexpressu , tak pokud také sháníte cenově dostupné barefoot a kompromisní botky a chcete vyzkoušet Čínu, v téhle skupině najdete celkem dost tipů a informací.  Gumáčky Gumáčky jsem objednávala z této stránky . Máme velikost 3 a stály nás 12.81 dolarů (cca 317 Kč).  Gumáčky jsou pěkně široké i relativně měkké. Podle tvaru špičky vidíte, že místa na prsty je tam dost, nožka není utlačovaná. Podrážka je rovna a tenká, i když to vypadá, že pata je tam výš než špička, není tomu tak. Ta modrá guma je tam jakoby zvednut

knihovnička ~ Moje jméno Antonín + SOUTĚŽ

Za měsíc jsou tady Vánoce a vy možná - stejně jako já - ještě hledáte inspiraci na dárky pro dětičky. Možná si vzpomenete, že minulý rok jsem se tady celkem rozepsala o personalizovaných knížkách šitých přímo na míru konkrétnímu dítku. Tyto krásné knihy vyrábí a prodává společnost  Originální knihy . Vše, co by vás o knížkách a procesu jejich vzniku mohlo zajímat, najdete v tom loňském článku TADY . No co Vám budu povídat, Toník byl z knížky unešen a frčí u nás dodnes. Letos na Vánoce jsem pro něj nechala vyrobit další podobnou knížku. Protože ho pomalu začala zajímat písmenka, volba padla na knihu Moje jméno . !A pozor, na konci dnešního příspěvku najdete zajímavou soutěž, která vás určitě nenechá chladnými! Kniha má moc hezký příběh, kdy zvířátka postupně skládají z písmenek jméno a příjmení pro nově narozené miminko. Malý čtenář tak vidí své jméno, jak se píše písmenko po písmenku. Krásné dětské ilustrace seznámí dítko s domácími i cizokrajnými zvířátky. Ta navíc př