Přeskočit na hlavní obsah

inspirace ~ látkové pleny

Tento příspěvek nakonec dávám do rubriky "inspirace" a budu velmi velmi doufat, že někoho inspirujeme nebo pomůžeme v odhodlání. Začnu pěkně polopatě: používat látkové pleny bylo nejspíš moje nejlepší rozhodnutí co se péče/mateřství týče. Opravdu. Je to tak strašně jednoduché a pěkné a prostě dobré. Cítím se díky tomu vážně dobře. Dovolte mi, abych vám látkování ve stručnosti představila.

Když se řekne látkové pleny, spousta lidí si představí hromadu bílých, sepraných, různě flekatých, bavlněných čtverců, které je nutně vyvářet v gigantických hrncích, hodiny a hodiny žehlit a různě jinak si "špinit ruce". Pokud jste si představili něco takového, nedivím se, ne každý má povědomí o moderních látkových systémech.

Jak to vypadá doopravdy? Asi nějak takto:



Nebo koukněte do libovolného e-shopu. Látkové pleny jsou dneska nejenom krááásné, ale i jednoduché na používání: zapnou se na dítě, sundají se z dítěte, hodí se do kyblíku (případný bobek se předtím vyklepne do záchodu), jednou za 2-3 dny se obsah kyblíku hodí do pračky, vyprané se pověsí nebo vysušičkují, posbírají se a jsou znovu připraveny k použití. Opravdu se nic nevyvařuje ani nežehlí.

Asi bych měla shrnout důvody, proč jsou látkovky (pro mě a pro čím dál tím více mamin) lepší volbou než jednorázové plenky. Seřadím důvody podle toho, jak moc jsou důležité pro mě osobně:

1. Ekologie

Důvodem číslo jedna je pro mě životní prostředí. Každé jedno dítě za své plenkové období v jednorázu vyprodukuje cca TUNU AŽ DVĚ pevného odpadu, který tu s námi bude asi tak dalších 400 let, než se rozloží. Wow. Tohle je pro mě opravdu důvod, Vás to neděsí? Kromě toho jednorázové plenky, i když se jim někdy říká papírové, nejsou z papíru. Vyrábí se z buničiny a ropy. Dohledala jsem, že na výrobu jednorázových plen pro jedno dítě se spotřebuje cca 300 kg buničiny a cca 900 litrů ropy. To už jsme s Toníkem udělali nějakou úsporu....

2. Estetika

Můj druhý vážný důvod, který mě k látkovkám přivedl, je o něco méně hluboký. Jsou prostě krásné. Vygooglete si je, koukněte se, jak dětem sluší, jak jsou plenky ňuchací, jak hezky vypadají, když se suší na sušáku. Prostě láska na první pohled. Pro někoho to možná hlavní důvod nebude, mně osobně to ale opravdu hodně pomohlo se k látkovkám přiklonit - prostě se mi moc líbí.



3. Cena

Jsou mnohem levnější než jednorázové. Hlavně teda, pokud se nenecháte unést a nezkoupíte vše, co se Vám líbí. (Ano, i takové "fanynky/fanatičky" mezi námi jsou). Ale to je jako se vším. Klasicky platí, že jedno dítě za plenkové období v jednorázu stojí zhruba 25 000 Kč. (Propočty se mohou lehce lišit, zkuste si to najít nebo jednoduše spočítat sami.) Látkové plenky na celé období Vás vyjdou na 4 - 15 000 Kč, podle systému, který si vyberete. Plus náklady na praní (max. 3 500 Kč, když počítáme, že perete pleny 2-3x týdně a jedno praní - energie, voda, prací prostředek - stojí cca 12 Kč). Chápu, že pro spoustu lidí, je problém, že u látkovek je to výdaj ze startu velký a zdají se "drahé", jak ale vidíte, ve výsledku se vyplatí.

Príma na tom je, že pokud plánujete druhé dítě, v jednorázu Vás vyjde na dalších 25 000 Kč, v látce jsou to už jen náklady na praní. Pokud další dítě neplánujete, celou výbavu můžete bez problému prodat dál za 1/2 až 3/4 nákupní ceny (podle toho, jak dobře se o plenky budete starat). Takže to ani tak nejsou peníze hozené do koše a potažmo na skládku.

4. Zdravotní hledisko

Jednoráz je z ropy a z chemie. Absorpční gel přesušuje dětskou pokožku, kterou je pak nutné stále mazat. To v látce odpadá. Často se uvádí, že jednorázové plenky jsou skvělou živnou půdou pro kvasinky, dochází v nich také k přehřívání pohlavních orgánů (pozor zejména u chlapečků!) a tím, že nejsou prodyšné, podporují vznik opruzenin u citlivějších dětí. Moderní látkovky jsou z přírodních materiálů: z bavlny, bambusu, konopí. Prostě prdýlka v bavlnce. Někdy se pro pocit sucha používá flís, pokud Vám to nevadí. Nepropustná vrstva je většinou z PULu (polyesteru laminovaného tenkou vrstvou polyuretanu), ten nepropustí vlhkost, ale je prodyšný. I tomu se ale můžete vyhnout, pokud chcete, a používat např. svrchní kalhotky z vlny. Látkové plenky svou větší šířkou navíc podporují správný vývoj kyčlí.

Tak to by bylo. Ještě zmíním pár námitek nebo "nevýhod" látkovek, abych byla korektní. A tím svůj dnešní příspěvek zakončím. Příště Vám pak ukážu, jakou máme s Toníkem výbavu a proč, jak s ní pracujeme, kolik nás stála, atp. Tak jaké jsou ty nevýhody:

1. Pracnost

Ano, látkovky jsou o něco pracnější než jednorázovky. Zatímco jednoráz chytnete a hodíte do koše (+ ho musíte neustále nakupovat a vynášet koš, abych byla úplná), látkovky se perou a věší. U nás se o nějaké velké pracnosti nedá moc mluvit. 

Vyklepnout případný bobek je jeden úkon. Abych se přiznala, když je náhodou někdy Toník v jednorázu, taky ten bobek vyklepnu nejdřív do záchodu, nějak mi prostě přijde nechutné ho balit a házet do koše, ale to je prostě změna perspektivy no.. :D

Druhý úkon je nasypat kýbl s plenkama do pračky a pračku zapnout.

Třetí úkon je pleny pověsit. Chápu, že pro někoho to může být opruz, já to ale miluji, věšení prádla mě baví a bavilo už odmala, takže pro mě spíše radost než práce.

Čtvrtý úkon plenky posbírat a poskládat - u mě stejná radost jako výše. Dokonce mě moc bavilo i skládat novorozenecký sklad u klasických čtverců. Takže pro mě vážně žádná oběť.

No a to je všechno. Moderní materiály se nevyváří ani nežehlí. Jo vlastně ještě jedna věc - přemýšlení. To je pro mě asi nejhorší, vzpomínat, kdy jsem plenky prala naposled a přemýšlet, kterou mu teď zrovna dát, je někdy opravdu práce navíc. To uznávám.

2. Sušení plenek

Kdo má sušičku, má vyhráno. Kdo suší na sušáku a může sušit venku, má vyhráno. (Náš případ - máme parádní terasu) Kdo musí sušit v bytě, je to nepříjemné a musím uznat, že tento důvod PROTI látce opravdu chápu. Sušení zabírá prostor v bytě a pokud navíc máte doma problémy s vlhkostí, není to moc ideální...

3. Zaberou dost místa

Někde se ty plenky doma skladovat musí a když se balíte např. na celodenní výlet nebo na víkend pryč, někdy to chce pomalu samostatnou tašku jen na plenky. To je oproti jednorázu vážně poznat.

4. Musí se častěji přebalovat a děti v tom mají větší zadeček

Ano a ano. Ani v jednom ale nevidím problém. Přebaluje se častěji než v jednorázu, a to je jenom dobře. Určitě nepočítejte s tím, že Vám dítě vydrží v jedné pleně 5 hodin. (Ale upřímně doufám, že dítě 5 hodin nenecháváte ani v jednorázu...) Díky častějšímu přebalování se ale některé děti pak mohou snáze učit na nočník. Není to teda pravidlo, ale chystám na toto téma další příspěvek, tak tam se o tom více rozepíšu. Jinak na noc Toníkovi jedna plena v pohodě vydrží, musí se hodně vycpat, ale na noc to nevadí, v noci prostě nepřebalujem.

Ve větším zadečku problém nevidím už vůbec. Osobně stejně Toníka nechávám doma i hodně nahatého (hlavně v období, kdy se učil přetáčet, lézt, apod. to bylo důležité). Je to teda problém akorát vzhledem k oblečení, které s látkovanýma prdýlkama často nepočítá. Nám se stejně moc různé rifle apod. na dětech nelíbí, jedeme hodně punčošky a kamaše a legíny, zkrátka něco, v čem se může dobře hýbat. Navíc se učím šít, tak Toníkovi gatě budu šít. :) Držte mi palce.

A co říkáte na látku vy? Znáte? Máte? Pochlubte se v komentářích. Zdraví Toník v látce.










Komentáře

  1. Krásně napsané, já jsem látce propadla aniž bych to kdy plánovala :-D a hlavně z toho důvodu, že představa, že si namažu zadek a zabalím si ho do plastové jednorázovky, je mi silně nepříjemná :-( takže svému dítěti to rozhodně neudělám.. a držím každému pěsti, kdo se pro to rozhodne. A chce to podporu minimálně od partnera, protože co si budem povídat, každá máma po porodu prvního dítěte je extrémně citlivá, a co teprv, když se setká s odporem :-(
    A já mám obrovskou podporu svého partnera, i finanční :-D takže moje výbava je trochu nadstandardní, ale nemám problém cokoliv prodat a s minimální ztrátou :-)
    Takže látce vpřed :-) Martina z Koníka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To moc ráda slyším! Je pravda, že podpora je hodně důležitá. Určitě to nezapomenu zmínit v příštím článku o látkovkách. Já mám naštěstí podporu jak od muže, tak od maminky i tchyně, což vůbec nebývá samozřejmé.. (Pokud to čtete vy zmínění, moc vám děkuji!)

      Vymazat
  2. Jj, jedna z "nevýhod", na kterou jsem nebyla připravená, bylo nepochopení až opovržení okolí. Ne, že bych neměla podporu muže, mamky (to zejména, dokonce mi hodně přispěla na výbavu, jak byla ráda, že jsem se proto u druhého dítěte rozhodla) a dokonce i tchyně, u které jsem to teda nečekala. Ale těch řečí u doktorů (ne naší paní doktorky) některých známých a taky cizích lidí. Většinou pramení z neznalosti, ale často se mi taky zdá jen z potřeby obhájit svoje rozhodnutí (které já ale nikomu neberu). Taky jsem se setkala s tím, že pak na mě známí mluví opatrněji o některých dalších tématech, protože mě díky látkovkám podvědomě řadí do kategorie biomatky (v negativném slova smyslu). A taky je to tím, že prostě látka není norma, a co není normální, je nenormální, tudíž divné. Zajímalo by mě, jesti to neměli stejně maminky, které začínaly s jednorázvýma plenama, když se dostali na trh a byly nenormální ony (nebyly považované za líné a hogo fogo?).
    A potvrzuji - jako největší lenoch na světě - není to žádná opruzující a dlouho trvající práce.
    Kristýna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, i když i v tomto máme asi velké štěstí. Málokdo mi to nějak negativně komentuje, i když se to stává. Častěji si ale různí známí nechají vysvětlit o co jde. Myslím, že používání látkovek je a bude na vzestupu ještě..

      Vymazat
  3. Podepisuji se pod Vaše "používat látkové pleny bylo nejspíš moje nejlepší rozhodnutí co se péče/mateřství týče." Tak to vnímám i já. Látkuji osmiměsíční miminko a látkovky mě prostě baví ! :-) A ano, je to i trochu návykové, jednou za čas si prostě novou plínkou či svrchňáčky radost musím udělat :-D Zase na druhou stranu, nejsem striktní látkovačka, mám doma rezervní balík jednorázu a občas jednorázovku dám - na delší cestování v autě nebo když mi nestihnou uschnout plíny (to je pak sušička mé přání :-) )
    Když jsem rodině oznamovala svůj záměr látkovat, hned první reakce všech: to ti dlouho nevydrží, počkej jak rychle přejdeš na jednoráz, nebude tě bavit žehlit, musíš plenky vyvařovat atd. Seznámila jsem je s moderními látkovami, no někteří kroutí hlavou dodnes, ale už mé rozhodnutí aspoň respektují. Ale co mě těší, že například v domě, kde bydlím, látkujeme tři :-) A v okolí vím o dalších maminkách.
    Co se týče té fin. úspory, mám v látkových plenkách zhruba 9tis. Peru obden na noční proud, voda je u nás velmi levná, takže žádné závratné částky na údržbu plenek to nejsou.
    No prostě pro mě je látkování radost :-) Díky za tento skvělý článek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za reakci. Úplně mi vykouzlila úsměv na tváři. Je nás spokojených látkujících opravdu čím dál víc, a to je super!

      Vymazat
  4. Zdravím maminky, čekám miminko a potřebovala bych řadu kolik je třeba koupit latkovek na začátek a jak je to s počty dále? Moc děkuji :-) Lucka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Luci, pro plne latkovani budes potrebovat 25 prebalovacich variant (napr. 20 ctvercu a 5 kalhotkovych plen, dle libosti), pocita se cca 8 na den a aby se to stihlo co dva dny prat a den na uschnuti. Ptoto pokud mas sucicku, staci i mene. Ja osobne mam prebalovacich variant asi 50. Z toho 40 je klasickych ctvercovych plen, ale pouzivam je i na kde co, na ruce, na pusu, atd. A peru co tri dny. A jeste mam zasoby na nejakou krizovou situaci. :) Na vetsi mimco pak neni potreba plen vic, spis naopak, protoze uz tolik nekadi, ale casto se vyplati vybavu trochu obmenit ve prospech savejsich typu plen, ale zalezi na mimcu a na tom, jak je ucurane a co vam vyhovuje. Koukala jsi tady na blogu na muj druhy clanek, kde popisuji nasi vybavu? Hodim ti odkaz. Kdyby te jeste cokoliv zajimalo, klidne se ptej. :)

      Vymazat
    2. Tady popisuji konkretne nasi vybavu (pro inspiraci): http://materskapovolena.blogspot.cz/2016/02/inspirace-latkovky-my.html

      Vymazat
  5. Také používám látkové pleny a mám díky nim takový lepší pocit, že nezatěžuji přírodu dalším odpadem :-) . Přeci jen malé miminko je potřeba přebalovat skoro pořád :-D . Takže ta spotřeba těch jednorázových plen musí být obrovská. Látkové pleny vyperu, vyžehlím a zase použiju :-) .

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky

mateřství ~ 8 každodenních hříchů matky se dvěma dětmi brzy po sobě

Na blogu (i v životě) se snažím být hodně pozitivní. Opravdu se maximálně snažím užít si všechny momenty, i ty zdánlivě ne úplně příjemné. Snažím se dokázat se včas zastavit, když se na mě všechno valí. Snažím se s dětmi víc smát, než je okřikovat, a bez dětí se snažím víc povznést a uvolnit, než něco pořád dokola zpytovat nebo se stresovat. A jde mi to? Samozřejmě, že NE. Alespoň ne tolik, jak bych chtěla. Snad jste si nemysleli, že je u nás všechno jen růžové. A snad jste si (probůh!) nemysleli, že si na to na blogu budu hrát. I u nás se křičí a brečí a závidí a lituje. Takže pro dnešek se s vámi podělím o trochu té temné strany síly, protože i to je každodenní součást života se dvěma malými dětmi brzy po sobě. 1. Křičím Křičím, okřikuji, občas ze mě vylítne něco, co ani nevím, odkud se bere. I ode mě lze slyšet věty jako: "To si snad už ze mě děláš srandu!" "Ty jsi mě neslyšel?!" "Kolikrát jsem ti to už říkala?!" "Zlobíš mě!" "Jestl

testujeme ~ barefoot boty z Aliexpressu

Na Vaši žádost přidávám krátký příspěvek s odkazy na Toníkovy nové botky. Ještě je teda nemáme vyzkoušené v praxi, od doručení ještě nebylo mokro ani sníh. :D Nicméně ráda shrnu první dojmy, přidám odkazy a třeba někoho inspirujeme k objednávce. Oboje boty jsou barefoot nebo přesněji barefoot kompromis, jelikož se jedná o gumáčky a sněhule, asi by to ani jinak nešlo. Na oboje boty jsem našla doporučení a recenze ve facebookové skupině Barefoot obuv z Aliexpressu , tak pokud také sháníte cenově dostupné barefoot a kompromisní botky a chcete vyzkoušet Čínu, v téhle skupině najdete celkem dost tipů a informací.  Gumáčky Gumáčky jsem objednávala z této stránky . Máme velikost 3 a stály nás 12.81 dolarů (cca 317 Kč).  Gumáčky jsou pěkně široké i relativně měkké. Podle tvaru špičky vidíte, že místa na prsty je tam dost, nožka není utlačovaná. Podrážka je rovna a tenká, i když to vypadá, že pata je tam výš než špička, není tomu tak. Ta modrá guma je tam jakoby zvednut

knihovnička ~ Moje jméno Antonín + SOUTĚŽ

Za měsíc jsou tady Vánoce a vy možná - stejně jako já - ještě hledáte inspiraci na dárky pro dětičky. Možná si vzpomenete, že minulý rok jsem se tady celkem rozepsala o personalizovaných knížkách šitých přímo na míru konkrétnímu dítku. Tyto krásné knihy vyrábí a prodává společnost  Originální knihy . Vše, co by vás o knížkách a procesu jejich vzniku mohlo zajímat, najdete v tom loňském článku TADY . No co Vám budu povídat, Toník byl z knížky unešen a frčí u nás dodnes. Letos na Vánoce jsem pro něj nechala vyrobit další podobnou knížku. Protože ho pomalu začala zajímat písmenka, volba padla na knihu Moje jméno . !A pozor, na konci dnešního příspěvku najdete zajímavou soutěž, která vás určitě nenechá chladnými! Kniha má moc hezký příběh, kdy zvířátka postupně skládají z písmenek jméno a příjmení pro nově narozené miminko. Malý čtenář tak vidí své jméno, jak se píše písmenko po písmenku. Krásné dětské ilustrace seznámí dítko s domácími i cizokrajnými zvířátky. Ta navíc př